TikTok de kans voor ondernemers om een groot organisch bereik te krijgen in 2021

Maar TikTok is toch alleen voor dansende meisjes van 11?
Dat is dus zeker niet het geval! Het is dé nieuwe kans om jouw bedrijf op een organische manier gigantisch te laten groeien. Sony bereikt met het plaatsen van twee video’s al 266 duizend mensen. Maar hoe dan? Dat zal ik je vertellen in deze blog waarin ik je alle ins en outs leer van TikTok.

Wat is TikTok?
TikTok is een app waar mensen allerlei filmpjes kunnen maken en plaatsen. De meest gebruikte vormen op TikTok zijn:

  • dans video’s
  • acteer video’s
  • grappige video’s
  • challenges
  • Informationele video’s

De video’s kunnen makkelijk bewerkt worden met leuke muziekjes en filters. Wereldwijd is het momenteel een van de meest gedownloade apps in de App store en Google play store. Toch wordt TikTok door veel mensen nog onwijs onderschat, maar er zijn een aantal redenen waarom dat zeker niet gedaan moet worden:

Groeipotentieel voor TikTok en jouw bedrijf
In 2020 had TikTok 700.000 actieve gebruikers in Nederland. In 2021 is dit aantal met meer dan een miljoen toegenomen en dat is nog maar het begin. Wereldwijd heeft TikTok op dit moment 800 miljoen actieve gebruikers en dit aantal blijft maar verder groeien. Dit is voor jou als ondernemer interessant, want als je nu begint kan je opbouwen in volgers en als het platform groeit dan groei jij mee.

Steeds populairder onder oudere doelgroep
Bij de Nederlandse jeugd is TikTok sinds 2020 al populairder dan Facebook, maar ook de groep van 20+ gebruikers wordt steeds groter. Dit ziet TikTok wereldwijd gebeuren. In de tabel hieronder is de leeftijd van TikTok gebruikers in Amerika in 2021 te zien.

Leeftijd TikTok gebruikers in Amerika 2021

LeeftijdMan (%)Vrouw (%)Aantal gebruikers (%)
10-1914,3%18,2%32,5%
20-2911,2%18,3%29,5%
30-396,5%9,9%16,4%
40-496,7%7,2%13,9%
50+2,3%4,8%7,1%

Source: App Ape via Statista

Gratis reclame
Het gebruik van TikTok is helemaal gratis. Het enige wat jij dus moet doen om je bedrijf zichtbaar te maken is leuke content creëren die past bij je doelgroep, maar met die kleine moeite kan je snel veel mensen bereiken.

Groot bereik
Op TikTok kun je naar filmpjes kijken van mensen die je volgt, maar ook naar video’s die vallen binnen jouw interesses. Dat noemen we ook wel de voor jou of for you page. 70% van de tijd dat mensen op TikTok zitten scrollen ze op de for you page. De for you page is in de afbeelding hieronder te zien. Ze hoeven jou daarvoor dus niet te volgen. Jij moet alleen content maken die jouw doelgroep hoogst waarschijnlijk interessant vindt en daarnaast passende hashtags gebruiken.

6 STAPPEN OM JOUW BEDRIJF TE LATEN GROEIEN MET TIKTOK
Nu je iets meer weet over het ontstaan van TikTok en de groeiende potentie van het platform wil je misschien nu wel weten hoe je TikTok zelf kan gaan gebruiken om je zichtbaarheid en bereik te vergroten. Ik zal je daarom in zes stappen uitleggen hoe jij de basis legt voor een succesvolle TikTok pagina.

Stap 1: Download de app
Het eerst dat je uiteraard wilt doen is het downloaden van de app. De app is zowel in de App store als in de Google play store te vinden.

Stap 2: Maak een account aan
TikTok zal vragen naar je geboortedatum. Omdat jij zakelijk bent maakt dit natuurlijk weinig uit. Het is wel handig om te zeggen dat je 18+ bent. Vervolgens kies je de gewenste manier om te registreren. De makkelijkste manier is via e-mail. Kies vervolgens een sterk wachtwoord, zodat je niet makkelijk gehackt kan worden. De volgende stap is het bedenken van een gebruikersnaam. Deze naam kan altijd later nog aangepast worden. Denk wel goed na over de naam want dit is wel een manier om gevonden te worden.

Als je al deze stappen doorlopen hebt ben je geregistreerd en kan het echte werk beginnen. Je komt dan terecht op de for you of voor jou pagina. Je kan nu even een beetje oefenen met de basis besturing van TikTok.

Stap 3: Maak een zakelijk account
De pagina staat nu ingesteld als persoonlijke pagina, maar je wilt misschien wel een zakelijke pagina. Met een zakelijke pagina krijg je statistieken te zien van het aantal profielweergave, views en volgers van de afgelopen week of maand. Ook kan je zien waar jouw volgers vandaan komen en op welk tijdstip ze gebruik maken van TikTok en dat allemaal is helemaal gratis! Een ander voordeel ten opzichte van een persoonlijke pagina is dat je de mogelijkheid krijgt om je website aan je bio toe te voegen en daardoor meer verkeer naar je website kan leiden.

Er zitten wel twee nadelen aan een zakelijk account: hoe meer views en volgers je hebt, hoe meer statistieken je te zien zal krijgen. Zo heb je ten minste 100 volgers nodig om meer inzicht te krijgen in je kijkers en content. Heb je minder volgers? Dan zal je ook veel minder cijfers en statistieken te zien krijgen. 

Daarnaast is de keuze van geluiden veel beperkten, dit heeft te maken met de rechten op de muziek. Veel trends zijn gekoppeld aan een bepaald nummer, maar die zijn dan niet te vinden in de zakelijke bibliotheek. Het is dus echt een overweging om zakelijk te gaan of om een persoonlijk account te houden. Je kan overigens op elk moment weer terug naar een persoonlijk account.

Het instellen van een zakelijk account is vrij gemakkelijk. Je klikt rechtsonder op het hoofdje (de ik pagina). Vervolgens klik je rechts bovenin op de drie puntjes. Je komt dan terecht op de instellingen en privacypagina. Klik dan op account beheren. En dan kies je overschakelen naar een pro-account. Je krijgt dan de keuze maker of zakelijk. Kies dan voor zakelijk en vanaf dat moment heb jij een zakelijk account.

Stap 4: Je profiel bewerken
Nu je het zakelijke account hebt gemaakt is het belangrijk dat volgers makkelijk meer informatie over jouw bedrijf kunnen vinden. Dat kan door je profiel te bewerken. Ga naar je ik pagina en klik op profiel bewerken. Je kan nu alle informatie die je wilt geven aan je volgers invoegen en aanpassen. Je bio is een klein stukje tekst wat onder je gebruikersnaam komt. Zorg ervoor dat je bio relevant is en gelijk duidelijk maakt wat jouw bedrijf doet.

Stap 5: Maak een content kalender
Het is handig om vooraf na te denken wat je wilt gaan plaatsen en hoe vaak per week je een video wilt gaan plaatsen. Algoritmes vinden het namelijk niet fijn als mensen in een week vijf video’s plaatsen en dan een maand niks van zich laten horen. Voor het laten groeien van jouw bereik is consistentie dus erg belangrijk.

 

Maak aan het begin van de maand een overzichtelijke planning met wanneer jij welke video gaat plaatsen en wat het doel van de video is. Als je even geen inspiratie hebt is het altijd een goed idee om te kijken op de voor jou pagina die staat vaak namelijk vol met challenges en liedjes die op dit moment erg populair zijn. Of kijk via Youtube naar de populairste video’s.

Stap 6: Content maken en content plaatsen
Nu alles gepland is in de content kalender is het tijd om de video’s te gaan maken en plaatsen. Bij het maken van de video is het belangrijk dat je niet te veel bezig bent met het verkopen van het product. Daar zitten mensen niet op te wachten.

Voeg in plaats daarvan waarde toe voor jou volgers. Heb jij bijvoorbeeld een product om badkamers mee schoon te maken dan kan je wel gaan vertellen waarom jouw product zo goed is maar dat vindt niemand interessant. In plaats daarvan kan je een video maken over hoe je een badkamer het beste schoon kan maken terwijl je ondertussen natuurlijk je eigen product gebruikt.

Je kunt de content alvast maken in de app en dan opslaan als concept om het op het gewenste moment te plaatsen. Of je kunt de video meteen opnemen en plaatsen in de app. Ook kan je een video die je buiten de app hebt gemaakt uploaden en vervolgens bewerken in de app.

Om een video te maken klik je op de plus in het midden onderin. Je komt dan in een scherm terecht om de video te maken. Je kan op geluiden klikken als je een bestaand geluid wil gebruiken, maar als je iets wilt gaan vertellen kan dat het beste zonder extra geluiden.

Je hebt onderin drie opties om uit te kiezen:

  • 15 sec
  • 60 sec
  • Mv, dit is een soort video van een aantal foto’s, maar dat wordt momenteel nog niet veel gebruikt.

Een video moet minimaal 1 seconde duren en kan maximaal 60 seconden duren. Verder kun je in dit menu ook allerlei filters en effecten toevoegen. Als je al een video hebt opgenomen kun je die rechtsonder uploaden.

Als de video is opgenomen of geüpload kan je nog van alles toevoegen of aanpassen aan je video zoals: geluiden, effecten, tekst, stickers, filters en voice overs. Als de video helemaal naar wens is klik je op volgende.

Je kunt nu kiezen om de video meteen te plaatsen of om het op te slaan als concept.

Als je het nu gaat plaatsen kun je nog een kleine tekst toe voegen. Vragen helpen vaak om reacties uit te lokken en reacties zorgen ervoor dat de video aan meer mensen getoond wordt. Verder is het belangrijk om relevante hashtags te gebruiken. De hashtags zijn een manier om jou doelgroep te bereiken en een mogelijkheid om een community te creëren.

Je concepten kun je terugvinden op de ik pagina. Als je op het concept klikt kan je een beschrijving toevoegen en vervolgens de video plaatsen.

HOE WERKT HET ALGORITME VAN TIKTOK
De voor jou pagina is erg belangrijk op TikTok. Hier kan je namelijk nieuwe mensen bereiken, zonder dat jij ze jou volgen. Hoe zorg je er nou voor dat je op de voor jou pagina van mensen komt?

Dat heeft allemaal te maken met het algoritme achter TikTok. De voor jou pagina van elke gebruiker is uniek. Het systeem beveelt video’s aan op basis van een combinatie van factoren, zoals:

  • Interesses en interacties van de gebruiker. Dit wordt gedaan door te kijken naar video’s likes, comments en deelacties van de gebruiker. Maar ook door te kijken naar mensen die je volgt en video’s die je zelf maakt.
  • Vide informatie, zoals: omschrijvingen, geluiden en hashtags
  • Apparaten en accountinstellingen, zoals: voorkeurstaal, land en type apparaat. Dit is overigens het punt dat het minst zwaar meeweegt in het algoritme

Al deze factoren worden verwerkt door het algoritme en gewogen op basis van hun waarde voor een gebruiker. Een sterke indicator van interesse, zoals of een gebruiker een langere video van begin tot eind heeft bekeken, zou zwaarder wegen dan een zwakke indicator, bijvoorbeeld of de kijker en maker van de video zich beide in hetzelfde land bevinden. Video’s worden vervolgens gerangschikt en dan wordt er bepaald bij wie de video op de voor jou pagina verschijnt.

Een video van een account met meer volgers zal waarschijnlijk meer weergaven krijgen dan een video van een account met weinig volgers, omdat het account een groter aantal volgers heeft opgebouwd. Toch wegen factoren als aantal volgers en eerdere video’s die succesvol waren niet direct mee in het algoritme.

TikTok is dus allang al niet meer voor dansen de meisjes van 11. Het belangrijkste van TikTok blijft gewoon doen! Probeer van alles, want niks is te gek en een keer viral gaan kan al zorgen voor een gigantische stijging in je omzet!

Vond je dit interessant? Neem dan contact op met ons om je digital marketing te bespreken, want ik heb nog veel meer tips om jouw bedrijf online te laten groeien.